PERSONGALLERI I TILKNYTNING TIL TERMISK FYSIKK.

• Amadeo Avogadro (1776-1856). Italiensk fysiker. Kjent for Avogadros lov [To gasser med samme volum, temperatur og trykk inneholder like mange molekyler] og Avogadros tall [Antall molekyler i ett mol].

• Ludwig Boltzmann (1884-1906). Østerriksk fysiker. Kjent for Boltzmanns konstant [k_{B} = 1.38 · 10^{−23} J/K], Stefan-Boltzmanns strålingslov [u(T) = aT^{4}], Boltzmann-faktoren [exp(−E/k_{B}T)], Boltzmanns prinsipp [S = k_{B} ln W], Boltzmann-ligningen, Maxwell-Boltzmann-fordelingen.